Statut OSP
- Szczegóły
- Utworzono: niedziela, 16 marzec 2014 17:57
STATUT
Ochotniczej Straży Pożarnej
w Wyszynie
Statut z dnia 15.02.2003 r.
(zawiera zmiany zatwierdzone przez walne zebranie w dniu 03.03.2018 r.)
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Stowarzyszenie nosi nazwę Ochotnicza Straż Pożarna w Wyszynie zwane dalej OSP.
§ 2
Stowarzyszenie OSP działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach oraz ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej, a także niniejszego statutu.
§ 3
Siedzibą OSP jest miejscowość Wyszyna.
§ 4
Terenem działania OSP jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 5
OSP posiada osobowość prawną.
§ 6
OSP jest członkiem Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej po uchwaleniu niniejszego statutu i wpisaniu do Krajowego Rejestru Sądowego oraz przyjęciu w poczet członków zwyczajnych Związku OSP RP przez zarząd właściwego terenowo oddziału gminnego Związku.
§ 7
Ochotnicza Straż Pożarna może posiadać sztandar oraz używać pieczęci, godła, mundurów, dystynkcji, odznak i flagi organizacyjnej według zasad określonych w odrębnych przepisach.
§ 8
Działalność OSP opiera się na pracy społecznej jej członków. Do prowadzenia swoich spraw może zatrudniać pracowników, w tym swoich członków.
ROZDZIAŁ II
CELE I SPOSOBY DZIAŁANIA
§ 9
Celami i zadaniami OSP są:
- Prowadzenie działalności mającej na celu zapobieganie pożarom oraz współdziałanie w tym zakresie z Państwową Strażą Pożarną, organami samorządowymi i innymi podmiotami.
- Branie udziału w działaniach ratowniczych przeprowadzanych w czasie pożarów, zagrożeń ekologicznych związanych z ochroną środowiska oraz innych klęsk i zdarzeń.
- Informowanie ludności o istniejących zagrożeniach pożarowych i ekologicznych oraz sposobach ochrony przed nimi.
- Rozwijanie wśród członków OSP kultury fizycznej i sportu oraz prowadze-nie działalności kulturalno-oświatowej i rozrywkowej.
- Uczestniczenie i reprezentowanie OSP w organach samorządowych oraz przedstawicielskich.
- Wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów o ochronie przeciwpożarowej oraz niniejszego statutu.
- Działanie na rzecz ochrony środowiska.
- Wspomaganie rozwoju społeczności lokalnych na swoim terenie działania.
- Reprezentowanie interesów zbiorowych swoich członków wobec organów władzy publicznej.
§ 10
Cele i zadania wymienione w § 9 OSP realizuje przez:
- Organizowanie swoich członków do działalności na rzecz ochrony przeciwpożarowej i ochrony ludności.
- Organizowanie, spośród swoich członków zwyczajnych w wieku 18 - 65 lat, zespołu ratowniczego - jednostki operacyjno-technicznej.
- Przedstawianie organom władzy samorządowej i administracji rządowej wniosków w sprawach ochrony przeciwpożarowej i ratownictwa.
- Zapewnienie podstawowego, specjalistycznego i dowódczego wyszkolenia członków OSP biorących bezpośredni udział w działaniach ratowniczych poprzez współdziałanie w tym zakresie z Państwową Strażą Pożarną.
- Organizowanie młodzieżowych i kobiecych drużyn pożarniczych.
- Organizowanie orkiestr, zespołów sportowych i artystycznych oraz innych form pracy społeczno-wychowawczej i kulturalno-oświatowej.
- Organizowanie zawodów sportowych i imprez propagujących kulturę fizyczną.
- Prowadzenie innych form działalności mających na celu wykonanie zadań wynikających z ustawy o ochronie przeciwpożarowej i niniejszego statutu.
ROZDZIAŁ III
CZŁONKOWIE, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI
§ 11
- Członkami zwyczajnymi OSP mogą być pełnoletni obywatele polscy i cudzoziemcy mający stałe miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospoli-tej Polskiej i nie pozbawieni praw publicznych oraz małoletni w wieku od 16 do 18 lat, a także małoletni w wieku poniżej 16 lat za zgodą ich rodziców, ewentualnie opiekuna prawnego - jeżeli deklarują i dają rękojmię czynnego uczestnictwa w realizacji celów OSP oraz nie są skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe.
- Od odmowy przyjęcia w poczet członków zwyczajnych przez zarząd OSP, osobie zainteresowanej przysługuje prawo odwołania - w terminie 14 dni od dnia powiadomienia o odmowie - do Walnego Zebrania Członków OSP, którego uchwała w tym przedmiocie jest ostateczna.
§ 12
Przyjęcie w poczet członków zwyczajnych następuje na podstawie uchwały zarządu OSP po złożeniu przez osobę zainteresowaną pisemnej deklaracji.
§ 13
Członkowie OSP dzielą się na:
- członków zwyczajnych, w tym członków młodzieżowych i kobiecych drużyn pożarniczych,
- członków wspierających,
- członków honorowych.
§ 14
Członkiem zwyczajnym OSP jest osoba, która aktywnie uczestniczy w wykonywaniu postanowień statutu i opłaca składkę członkowską.
§ 15
- Członkami młodzieżowej drużyny pożarniczej OSP - przyjętymi przez zarząd OSP na podstawie złożonej przez nich pisemnej deklaracji - mogą zostać dziewczęta i chłopcy w wieku do 18 lat, przy czym dla osób w wieku do 16 lat wprowadza się jeszcze wymóg dołączenia pisemnej zgody ich rodziców, ewentualnie opiekuna prawnego.
- Członkom młodzieżowych drużyn pożarniczych w wieku od 16 do 18 lat przysługuje bierne i czynne prawo wyborcze.
- Członkowie młodzieżowych drużyn pożarniczych nie biorą udziału w działaniach ratowniczych prowadzonych przez OSP.
- Zasady organizacji MDP OSP określa regulamin zatwierdzony przez Prezydium Zarządu Głównego Związku OSP RP.
§ 16
- Członkiem wspierającym OSP może być osoba fizyczna lub prawna bez względu na jej miejsce zamieszkania i siedzibę w kraju lub za granicą, która zadeklaruje wspomaganie działalności OSP finansowo lub w innej formie i za swą zgodą zostanie przyjęta przez zarząd OSP.
- Członek wspierający jest obowiązany opłacać składkę członkowską w zadeklarowanej przez siebie wysokości oraz każdorazowo - w miarę posiadanych możliwości - wspierać bieżącą działalność OSP.
- Członek wspierający - osoba fizyczna, a w przypadku osoby prawnej - jej przedstawiciel ma prawo uczestniczenia w pracach i imprezach organizowanych przez OSP, a z głosem doradczym - także w Walnym Zebraniu Członków OSP.
§ 17
- Członkiem honorowym OSP może być każda osoba fizyczna, bez względu na miejsce zamieszkania, szczególnie zasłużona dla ochrony przeciwpożarowej i OSP. Godność członka honorowego nadaje Walne Zebranie Członków OSP.
- Członkowie honorowi nie mają określonych obowiązków, posiadają jedynie prawa, a ponadto nie opłacają składek członkowskich.
§ 18
Członkowie zwyczajni i honorowi mają prawo:
- wybierać i być wybieranymi do władz OSP oraz na delegatów na Zjazd Oddziału Gminnego Związku OSP RP i na przedstawicieli do składu zarządu oddziału gminnego ZOSP RP z wyjątkiem małoletnich członków zwyczajnych (poniżej 16 lat),
- uczestniczyć w Walnym Zebraniu Członków OSP z prawem głosu z wyjątkiem małoletnich członków zwyczajnych (poniżej 16 lat),
- wysuwać postulaty i wnioski wobec władz OSP oraz władz Związku OSP RP i jego oddziałów,
- korzystać z urządzeń i sprzętu będącego własnością OSP,
- używać munduru, dystynkcji i odznak.
§ 19
Do obowiązków członka zwyczajnego należy:
- aktywne uczestniczenie w działalności OSP,
- przestrzeganie postanowień niniejszego statutu, jak też regulaminów i uchwał władz OSP oraz władz Związku OSP RP i jego oddziałów,
- w przypadku wyznaczenia przez zarząd OSP do wykonywania zadań operacyjno-technicznych - podnoszenie poziomu wiedzy ratowniczej poprzez udział w szkoleniu członków OSP biorących bezpośredni udział w działaniach ratowniczych - prowadzonym przez PSP,
- dbanie o mienie OSP,
- regularne opłacanie składek członkowskich.
§ 20
Zarząd OSP spośród pełnoletnich członków zwyczajnych w wieku 18 - 65 lat tworzy jednostkę operacyjno-techniczną.
§ 21
Członkostwo ustaje na skutek:
- skreślenia z listy lub wykluczenia członka zwyczajnego,
skreślenia z listy członków zwyczajnych dokonuje zarząd OSP w następujących przypadkach:
a) rezygnacji z członkostwa złożonej przez członka na piśmie,
b) nieusprawiedliwionego zalegania przez członka z opłatą składek, mimo pisemnego upomnienia za okres przekraczający 1 rok,
c) śmierci członka.- Likwidacji OSP.
§ 22
- Wykluczenia członka zwyczajnego dokonuje zarząd OSP w następujących przypadkach:
1) prowadzenia działalności rażąco sprzecznej z niniejszym statutem,
2) popełnienia czynu, który dyskwalifikuje daną osobę jako członka OSP lub godzi w dobre imię OSP. - Przed podjęciem uchwały w sprawie skreślenia lub wykluczenia zarząd OSP umożliwia członkowi zwyczajnemu OSP złożenie wyjaśnienia na piśmie lub osobiście na posiedzeniu zarządu.
- Od uchwały zarządu OSP w sprawie skreślenia lub wykluczenia członek zwyczajny OSP może odwołać się - w terminie 14 dni od dnia powiadomienia o skreśleniu lub wykluczeniu - do Walnego Zebrania Członków, którego uchwała w tym przedmiocie jest ostateczna.
- Do czasu rozpatrzenia odwołania członek zwyczajny nie korzysta z praw oraz nie wykonuje obowiązków określonych niniejszym statutem.
§ 23
W przypadkach szczególnych wykluczenie członka zwyczajnego może nastąpić na mocy uchwały zarządu OSP zatwierdzonej przez Walne Zebranie Członków.
§ 24
Osoba wykluczona lub skreślona z listy członków zwyczajnych jest zobowiązana zwrócić powierzone jej umundurowanie i inne przedmioty należące do OSP.
ROZDZIAŁ IV
WŁADZE OSP
§ 25
Władzami OSP są:
- Walne Zebranie Członków,
- Zarząd,
- Komisja Rewizyjna.
A. WALNE ZEBRANIE CZŁONKÓW
§ 26
- Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą OSP.
- Walne Zebranie Członków OSP może być: zwyczajne (sprawozdawczo-wyborcze lub sprawozdawcze) oraz nadzwyczajne.
§ 27
Do kompetencji Walnego Zebrania Członków, oprócz innych spraw wymienionych w niniejszym statucie, należy:
- podejmowanie uchwał o zmianach statutu i rozwiązaniu OSP,
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań zarządu z działalności OSP oraz sprawozdania komisji rewizyjnej z jej działalności,
- uchwalenie planu działalności i budżetu OSP,
- ustalenie wysokości składki członkowskiej,
- udzielenie lub nieudzielenie absolutorium zarządowi OSP na wniosek komisji rewizyjnej; nieudzielenie absolutorium zarządowi OSP oznacza jednoczesne jego odwołanie i zarządzenie wyboru nowego składu zarządu,
- rozpatrywanie odwołań od decyzji zarządu oraz innych spraw i wniosków zgłoszonych przez członków OSP,
- podjęcie uchwały o wystąpieniu ze Związku OSP RP,
- podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych przekraczających zwykły zarząd, w szczególności nabycia i zbycia nieruchomości oraz ich obciążenia,
- podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zapisów i darowizn,
- wybór, spośród członków zwyczajnych i honorowych, zarządu w liczbie ustalonej przez Walne Zebranie Członków (z zachowaniem większości osób pełnoletnich),
- wybór, spośród członków zwyczajnych i honorowych, komisji rewizyjnej w liczbie ustalonej przez Walne Zebranie Członków (z zachowaniem większości osób pełnoletnich),
- wybieranie spośród członków zwyczajnych i honorowych delegatów na Zjazd Oddziału Gminnego Związku OSP RP oraz przedstawicieli do składu zarządu oddziału gminnego ZOSP RP w liczbie określonej przez ten zarząd,
- nadawanie godności członka honorowego OSP,
- podejmowanie uchwał w sprawach przedstawionych przez zarząd OSP.
§ 28
Przebieg Walnego Zebrania Członków OSP oraz podjęte na nim uchwały wpisuje się do protokołu.
§ 29
Walne Zebranie Sprawozdawczo-Wyborcze Członków OSP jest zwoływane raz na pięć lat, a sprawozdawcze - raz na rok.
§ 30
Walne Zebranie Sprawozdawczo-Wyborcze Członków OSP i Walne Zebranie Sprawozdawcze Członków OSP jest zwoływane przez zarząd OSP, który wyznacza dwa terminy jego odbycia (w tym samym dniu - w odstępie 30 minut) zawiadamiając wszystkich członków o terminach, miejscu i porządku obrad, co najmniej na 7 dni przed pierwszym terminem zebrania.
§ 31
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków OSP jest zwoływane przez zarząd OSP:
1) z własnej inicjatywy,
2) na żądanie komisji rewizyjnej OSP,
3) na żądanie co najmniej 1/2 liczby członków zwyczajnych (z wyjątkiem małoletnich członków zwyczajnych poniżej 16 lat) i członków honorowych OSP. - Porządek Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków OSP, spośród spraw określonych w § 27 ustala zarząd, komisja rewizyjna lub członkowie zwyczajni i honorowi OSP - uprawnieni do żądania zwołania takiego zebrania.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków OSP może odwołać członka zarządu lub komisji rewizyjnej przed upływem terminu kadencji władz OSP i powołać na jego miejsce innego członka na czas do odbycia Walnego Zebrania Sprawozdawczo -Wyborczego Członków OSP.
§ 32
Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków OSP jest zwoływane przez zarząd w terminie nie dłuższym niż jeden miesiąc od podjęcia inicjatywy lub zgłoszenia żądania.
§ 33
Do ważności uchwał Walnego Zebrania Członków OSP jest konieczna obecność co najmniej 1/2 ogólnej liczby członków zwyczajnych (z wyjątkiem małoletnich członków zwyczajnych poniżej 16 lat) i członków honorowych OSP. Uchwały Walnego Zebrania Członków są podejmowane w głosowaniu tajnym lub jawnym i zapadają zwykłą większością głosów. W razie równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego zebrania. Uchwały w sprawach nabycia i zbycia nieruchomości oraz zmiany statutu i rozwiązania OSP, a także wystąpienia ze Związku OSP RP są podejmowane kwalifikowaną większością - 2/3 ogólnej liczby oddanych głosów w obecności co najmniej 1/2 ogólnej liczby członków zwyczajnych (z wyjątkiem małoletnich członków zwyczajnych poniżej 16 lat) i członków honorowych OSP.
§34
W razie nieodbycia się Walnego Zebrania Członków OSP w pierwszym terminie z powodu braku wymaganej liczby członków uprawnionych do głosowania, po upływie 30 minut od pierwszego terminu odbywa się ponownie zebranie wg tego samego porządku obrad. Walne Zebranie Członków OSP zwołane w drugim terminie podejmuje uchwały bez względu na liczbę obecnych członków uprawnionych do głosowania z wyjątkiem uchwał w sprawach nabycia i zbycia nieruchomości, rozwiązania OSP, zmian w statucie i wystąpienia ze Związku OSP RP.
§ 35
- Wybory do władz OSP oraz na delegatów na Zjazd Oddziału Gminnego Związku OSP RP i przedstawicieli do zarządu oddziału gminnego ZOSP RP odbywają się w głosowaniu tajnym.
- Kadencja władz OSP trwa 5 lat i kończy się z chwilą wyboru nowych władz, który powinien nastąpić nie wcześniej niż 30 dni przed upływem pięciu lat od daty ostatniego wyboru władz OSP i nie później niż 30 dni po upływie tego okresu.
B. ZARZĄD
§ 36
- Zarząd wybiera ze swego grona: prezesa, naczelnika, wiceprezesa (wice-prezesów), sekretarza i skarbnika, a także może wybrać gospodarza, kronikarza i zastępcę naczelnika straży. Naczelnik jednocześnie sprawuje funkcję wice-prezesa.
- Zarząd może dokonać zmian w swoim składzie w liczbie nie przekraczającej 1/3 ustalonego składu.
- Członkowie zarządu mogą otrzymywać wynagrodzenie za czynności wykonywane w związku z pełnioną funkcją.
§ 37
Do zadań zarządu należy:
- kierowanie bieżącą działalnością OSP i reprezentowanie interesów OSP,
- realizowanie uchwał i wytycznych Walnego Zebrania Członków,
- zwoływanie Walnego Zebrania Członków,
- niezwłoczne zawiadomienie sądu rejestrowego o zmianie statutu oraz zmianach w składzie zarządu i komisji rewizyjnej,
- udzielanie niezbędnych wyjaśnień organowi nadzorującemu,
- opracowanie projektów rocznego planu działalności i budżetu OSP oraz składanie sprawozdań z ich wykonania Walnemu Zebraniu Członków,
- zaciąganie w imieniu OSP zobowiązań finansowych i innych zobowiązań majątkowych,
- przyjmowanie w poczet członków zwyczajnych OSP, skreślanie z listy członków zwyczajnych OSP i ich wykluczanie z OSP,
- przyznawanie wyróżniającym się członkom dyplomów i nagród oraz występowanie z wnioskami o przyznanie odznaczeń i odznak,
- tworzenie jednostek operacyjno-technicznych,
- organizowanie młodzieżowych i kobiecych drużyn OSP, orkiestr, zespołów kulturalno-oświatowych i sportowych,
- dokonywanie ocen realizacji przez poszczególnych członków OSP powierzonych im zadań,
- rozstrzyganie sporów między członkami, wynikających z ich przynależności do OSP,
- występowanie z projektami uchwał do Walnego Zebrania Członków.
§ 38
Prezes reprezentuje OSP na zewnątrz i kieruje pracami jej zarządu.
§39
Posiedzenia zarządu odbywają się według potrzeb, jednak co najmniej raz w kwartale i są zwoływane przez prezesa lub upoważnionego przez niego wiceprezesa. O posiedzeniach zarządu należy informować przewodniczącego komisji rewizyjnej OSP.
§ 40
Do ważności uchwał zarządu jest wymagana obecność co najmniej 1/2 ogólnej liczby członków zarządu. Uchwały zarządu są podejmowane zwykłą większością głosów w głosowaniu tajnym lub jawnym. W razie równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego posiedzenia.
§ 41
- Umowy, akty oraz pełnomocnictwa i dokumenty finansowe podpisuje w imieniu OSP prezes lub wiceprezes i skarbnik.
- W umowach między OSP a członkiem jej zarządu oraz w sporach z nim - OSP reprezentuje członek komisji rewizyjnej OSP wskazany w uchwale tej komisji lub pełnomocnik powołany uchwałą Walnego Zebrania Członków OSP.
§ 42
Naczelnik kieruje jednostką operacyjno-techniczną OSP jednoosobowo w formie rozkazów i poleceń. Do zadań naczelnika należy:
- wnioskowanie do zarządu OSP o wyznaczenie członków OSP do wykonywania zadań operacyjno-technicznych oraz zapewnienie udziału w/w członków w szkoleniu członków OSP biorących bezpośredni udział w działaniach ratowniczych - prowadzonym przez PSP,
- organizowanie i prowadzenie podstawowego szkolenia członków młodzieżowych drużyn pożarniczych OSP,
- czuwanie nad przestrzeganiem dyscypliny organizacyjnej przez członków OSP,
- kierowanie przeciwpożarową działalnością zapobiegawczą,
- kierowanie działaniami ratowniczymi OSP w przeprowadzanych akcjach ratowniczo-gaśniczych,
- dysponowanie sprzętem ratowniczym i urządzeniami pożarniczymi OSP oraz nadzorowanie ich prawidłowej eksploatacji i konserwacji,
- opracowywanie opinii i wniosków w sprawie stanu ochrony przeciwpożarowej miejscowości oraz wyposażenia OSP w sprzęt techniczny i inne środki.
§ 43
Za wzorowe wykonanie zadań operacyjno-technicznych przez członków OSP naczelnik straży może stosować następujące wyróżnienia:
- pochwałę ustną,
- pochwałę na piśmie,
- wystąpienie do zarządu OSP o przyznanie nagrody,
- sporządzenie wniosku o nadanie odznaczenia lub odznaki Związku OSP RP.
§ 44
Za niewłaściwe wykonanie zadań operacyjno-technicznych przez członków OSP naczelnik straży może stosować następujące środki dyscyplinarne:
- upomnienie ustne,
- naganę na piśmie,
- wystąpienie do zarządu o wykluczenie członka z OSP.
Ukaranemu członkowi OSP przysługuje odwołanie do Zarządu OSP w terminie 14 dni od dnia powiadomienia o zastosowaniu wobec niego któregoś z w/w środków dyscyplinarnych.
C. KOMISJA REWIZYJNA
§ 45
- Komisja rewizyjna jest organem kontrolnym OSP i do jej zadań należy:
1) przeprowadzanie co najmniej raz w roku kontroli całokształtu działalności statutowej OSP, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki finansowej i opłacania składek członkowskich,
2) składanie na Walnym Zebraniu Członków sprawozdania z przeprowadzonych kontroli wraz z oceną działalności zarządu OSP,
3) pzedstawianie zarządowi uwag i wniosków dotyczących jego działalności,
4) wnioskowanie o udzielenie lub nieudzielenie absolutorium zarządowi. - Członkowie komisji rewizyjnej nie mogą być członkami zarządu OSP, małżonkami członków tego zarządu ani pozostawać z członkami tego zarządu w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia.
§ 46
- Do ważności uchwał komisji rewizyjnej jest wymagana obecność co najmniej 1/2 ogólnej liczby jej członków. Uchwały komisji są podejmowane zwykłą większością głosów w głosowaniu tajnym lub jawnym. W razie równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego posiedzenia.
- Komisja rewizyjna wybiera ze swego grona: przewodniczącego, wiceprze-wodniczącego i sekretarza.
§ 47
Członkowie komisji rewizyjnej mogą brać udział w posiedzeniach zarządu z głosem doradczym.
§ 48
Komisja rewizyjna może dokonać zmian w swoim składzie w liczbie nie przekraczającej 1/3 ustalonego składu.
ROZDZIAŁ V
MAJĄTEK, FUNDUSZE OSP
§ 49
- Majątek i fundusze OSP powstają z:
1) składek członkowskich,
2) dotacji, darowizn, spadków i zapisów,
3) dochodów z majątku i imprez,
4) ofiarności publicznej,
5) wpływów z działalności gospodarczej.
§ 50
OSP może prowadzić działalność gospodarczą według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej i uzyskane fundusze OSP służą realizacji celów statutowych i nie mogą być przeznaczone do podziału między członków OSP.
ROZDZIAŁ VI
ZMIANY STATUTU I ROZWIĄZANIE OSP
§ 51
Zmianę statutu i rozwiązanie OSP uchwala Walne Zebranie Członków kwalifikowaną większością - 2/3 oddanych głosów przy obecności co najmniej 1/2 ogólnej liczby członków zwyczajnych (z wyjątkiem małoletnich członków zwyczajnych poniżej 16 lat) i członków honorowych OSP.
§ 52
Wnioski o rozwiązanie OSP względnie o zmianę statutu może składać zarząd OSP z własnej inicjatywy lub na zgłoszone mu żądanie co najmniej 1/2 ogólnej liczby członków zwyczajnych (z wyjątkiem małoletnich członków zwyczajnych poniżej 16 lat) i członków honorowych OSP.
§ 53
Zawiadomienie członków OSP o terminie Walnego Zebrania Członków, na którym ma być rozpatrywany wniosek w sprawie rozwiązania OSP, powinno być doręczone wraz z porządkiem obrad co najmniej na 30 dni przed terminem zebrania.
§ 54
W razie rozwiązania OSP Walne Zebranie Członków wyznacza komisję likwidacyjną w składzie co najmniej 3 osób.
§ 55
Pozostały po rozwiązaniu majątek, stanowiący własność OSP przechodzi na wła-sność gminy. Sprzęt ratowniczy i urządzenia przeciwpożarowe będące własnością własnością komunalną przechodzą do dyspozycji gminy.